뉴질랜드에서 개인사업자로 일한 지 벌써 2년이 넘어간다. 영어로는 Small Business Owner이자 Sole Trader, Self Employed라는 고용형태로 나를 표현할 수 있겠다. 아무것도 모르던 처음, 사실 아직까지도, 혹시 모를 상황을 대비해 회계사를 고용하여 수입과 지출을 관리해 왔다. 하지만 회계 비용을 볼 때마다 어째 배보다 배꼽이 더 큰 느낌이라, 더구나 절세에 대한 정보도 딱히 알려주지도 않아서 내가 혼자 하는 게 낫겠단 생각이 들었다.
회계연도가 바뀌면서 GST 신고도 하게 되었고, 마침 IRD에서 세미나를 들으러 오라고 레터가 와서 바로 일정을 잡았다. 아래에 세미나에서 배운 내용을 간단히 적어보았다.
1. IRD GST Seminar
- 비즈니스 세미나 먼저 듣는 걸 추천
1) GST(Goods and Services Tax)
- Charged at 15% to the sale price.
- Claim GST on purchases and expenses; Multiply the GST inclusive figure by 3 then divide by 23
2) GST Registration
- Taxable activity
- GST number
- Comulsory registration for turnover* over $60,000
- Voluntary registration for turnover under $60,000
*Turnover is gross income
3) GST Options
- Accounting basis: Payments* / Invoice* / Hybrid
*If invoice basis, you must pay GST even when you haven't recieve from your clients. Should check the cash flow and choose wisely.
- Filing frequency: Monthly / Two monthly / Six monthly
4) What are supplies?
- Taxable
- Exempt: Bank fee, Financial
- Zero-rated(0%): Exporting item
- Special: Garage sale, Flea market, Trademe, Facebook market
5) Invoice record: must keep your records for every 7 years
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